Pages

Tuesday, December 20, 2011

MAHATHIR SANGGUP SUMPAH TAK MINTA IMF - TAPI AMBIL JUGA


 السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللَّهِ وَبَرَكَاتُهُ
بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ




DR M AKUI MALAYSIA PINJAM DANA BANK DUNIA

Bekas perdana menteri Tun Dr Mahathir Mohamad mengakui bahawa Malaysia meminjam wang daripada Bank Dunia ketika pentadbiran beliau namun menegaskan bahawa beliau tidak pernah menulis kepada badan berkenaan untuk mendapatkan dana.
Aku amat sebak melihat Si Ganyut ni nangis... 
he he he... simpati sangat....
Tiada surat mahupun permintaan bertulis dibuat oleh beliau kepada Bank Dunia, kata Mahathir, menjawab dakwaan yang ketua pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim bahawa beliau pernah berbuat demikian ketika krisis kewangan 1999,
“Jika Anwar boleh menunjukkan bukti sebaliknya, dia patut berbuat demikian. Jika tidak dia mesti bersumpah dengan al-Quran di masjid bahawa di tahu apa yang dia kata itu benar.

Saya bersedia untuk bersumpah bahawa saya tidak pernah meminta pinjaman daripada Bank Dunia," katanya lagi dalam tulisan di blog beliau, chedet.co.cc, semalam.

Katanya lagi, Malaysia enggan menerima dana pinjaman International Monetary Fund (IMF) daripada Bank Dunia kerana “bantuan yang dikatakan itu akan memburukkan lagi keadaan.”

Mahathir mengambil alih kedudukan sebagai menteri kewangan selepas Anwar dipecat dan dipenjarakan pada 1998.

Katanya lagi, pinjaman sebanyak USD300 juta ditandatangani dengan Bank Dunia pada Jun 1998, ketika Anwar masih menjadi menteri kewangan, untuk makanan, pendidikan tinggi dan program mikrokredit.

Sebanyak USD100 juta turut ditandatangani untuk bantuan teknikal pada Mac 1999, namun hanya USD11.94 juta dikeluarkan.

Pinjaman sektor sosial sebanyak USD60 juta dihentikan selepas pengeluaran sebanyak USD60,000 manakala satu pinjaman pendidikan dihentikan selepas sejumlah USD244 juta dikeluarkan.

Kedua-duanya diluluskan pada Mac selepas Anwar dipecat daripada jawatan menteri kewangan.

KAH KAH KAH…. KALAU TAK MAU …. JANGAN AMBIL… HA HA HA … NAK SUMPAH KATA TAK AMBIL????  SUMPAH-SUMPAH TUL LAAAAAA….


2 comments:

  1. ANWAR YANG SIGN KER???

    ReplyDelete
  2. lagi kelakar bila anwar kata dia siap tolak pinjaman masa 1993, tapi dalam tahun tu sendiri dan semasa dia jadi menteri kewangan, ada lebih 10 projek bank dunia kat malaysia ni...

    tu pasal jika datang berita, kita periksa dulu betul atau tidak... :)

    ReplyDelete