Pages

Tuesday, December 27, 2011

HUKUMAN 2 DARJAT : KHAIR TOYO 12 BULAN


 السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللَّهِ وَبَرَكَاتُهُ
بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ




SAYA TERDESAK SAMUN UNTUK BELI SUSU ANAK


Berikutan pengakuan salah tersebut dan mendengar rayuan tertuduh yang tidak diwakili peguam bela, Zainal Abidin menjatuhkan hukuman 36 bulan penjara bermula tarikh tertuduh ditangkap.

Terdahulu, sebelum hukuman dijatuhkan, tertuduh yang pada awalnya kelihatan tenang menjawab soalan dikemukakan Zainal Abidin tidak dapat menahan sebak dan menangis teresak-esak di kandang tertuduh ketika Zainal Abidin meminta dia membayangkan masa depan anaknya sekiranya dia berterusan melakukan jenayah.

SUMBER


AKU BUKAN NAK MEMBELA ATAU MENGUTUK... PIKIR2 SENDIRI... PATUT KE KHAIR TOYO KENA 12 BULAN SAHAJA????? BUKANKAH KEDUANYA MENGGUNAKAN PAKSAAN (KUASA YANG MEREKA ADA)... ENTAH LAH... RAKYAT SEMAKIN BENGONG DENGAN SISTEM KEHAKIMAN YANG SEMAKIN MENGELIRUKAN......



Kalau dah terlibat dengan dadah, aku tak boleh kata apa dah lah....cumanya, aku nk komen skit lah...


kalau dalam hukum Islam, sefaham aku...kes2 sebegini perlu dirujuk kepada penguasa/pemerintah bagi penyelesaian dengan cara lain. Bukannya dgn menghukum atas kesalahan semata2.

Hukum Islam menitik-beratkan fakta kes secara keseluruhan dan bukannya hanya melihat kepada fakta kesalahan dengan melihat kepada segala faktor penyumbang kepada kesalahan tersebut boleh berlaku.

Tapi, oleh kerana negara Islam Malaysia mengamalkan sistem undang2 barat yang tidak berpaksikan kepada nilai kesyumulan Islam... faktor2 peyumbang dan fakta2 lain semua diketepikan. Depa hanya menjurus kepada kesalahan yang dilakukan dan secara tidak langsung membebaskan tanggungan penguasa/pemerintah dalam menjaga kebajikan rakyat jelata seolah2 setiap kesalahan seperti ini tidak punya perkaitan dengan penguasa/pemerintah.

Cuba lah kita FIKIR secara logik... dah lah brader ni kesempitan hidup, didapati bersalah dan dipenjara pula...apa akan jadi kpd keluarganya? bagaimana survival anak dan isterinya?

Sedangkan dalam Hukum Jinayat Islam tidak memestikan setiap kesalahan itu dihukum, malah dalam keadaan tertentu... pihak yang menyumbang kepada kesalahan berlaku akan dihukum juga... bukan saja orang yang melakukan kesalahan.


Inilah sebagai satu contoh yang mewajarkan Hukum Jinayat Islam ditegakkan dan di amalkan...tapi, bila bercakap bab hukum jinayat Islam... orang yang bodoh, pekak dan tuli itu hanya melihat dalam skop yg sempit iaitu 'hukuman' sedangkan skop yg lebih luas dan lebih besar dikesampingkan.....

Ada ulama pun SAPU DUIT ZAKAT untuk DIRI SENDIRI je…. NAK HARAP KAT UMNO??????

Aku hanya berdoa semoga aku masih mampu melihat hukum jinayat Islam dilaksanakan di Malaysia sebelum Allah menjemput aku kembali menghadapNya.... Aamiiiiin....


DAP DITUDUH PECAH AMANAH RM66,647.44 (ADA SEN LAGI TU HA HA HA)... 120 BULAN (10 TAHUN)... HE HE HE ENTAH LAH.... 

M
ALAYSIA NEGARA BOLEHLAND UNTUK UMNO BE END JE

No comments:

Post a Comment