Social Icons

Pages

Tuesday, August 2, 2016

Apabila Burung Tiong Berkata kata...





Secara jujurnya aku merasa sedikit pelik. Siapa dakwah siapa? PAN dakwah DAP atau DAP yang dakwah PAN? 

Siapa Zairil? Ulama? Ustaz? Ilmuan agama? Atau sekadar ahli politik yg jahil agama? Dia faham ka maqasid tu apa benda?...  Burung Tiong kalau diajar bercakap... boleh bercakap jer laaa... FAHAM??? Keghaih la haiwan nak memahaminya...

Maqasid tu ertinya tujuan....nak tegakkan tujuan tanpa buat apa yang diwajibkan tu lagu mana cerita?...kalau tak reti, orang mengaji....ni lah yg dikatakan oleh Rasulullah dalam satu hadis mengenai tanda akhir zaman iaitu wujudnya golongan yang dinamakan 'alruwaibidhah' yakni golongan manusia yang tak reti, tapi bercakap macam depa reti....

Maqasid tu ertinya tujuan....nak tegakkan tujuan tanpa buat apa yang diwajibkan tu lagu mana cerita?...kalau tak reti, orang mengaji....ni lah yg dikatakan oleh Rasulullah dalam satu hadis mengenai tanda akhir zaman iaitu wujudnya golongan yang dinamakan 'alruwaibidhah' yakni golongan manusia yang tak reti, tapi bercakap macam depa reti....

Maqasid tu ertinya tujuan....nak tegakkan tujuan tanpa buat apa yang diwajibkan tu lagu mana cerita?...kalau tak reti, orang mengaji....ni lah yg dikatakan oleh Rasulullah dalam satu hadis mengenai tanda akhir zaman iaitu wujudnya golongan yang dinamakan 'alruwaibidhah' yakni golongan manusia yang tak reti, tapi bercakap macam depa reti....

Sesuatu tujuan hanya boleh dicapai apabila melaksanakan tugasan atau kerja yang diwajibkan....contohnya kalau kita mengantuk, kena lena....mengantuk tu tujuan, lena tu pekerjaan untuk mencapai tujuan....contoh lagi, kita dok di bawah....nak naik atas rumah, kena guna tangga....sampai atas rumah tu tujuan, menapak atau merangkak naik tangga tu adalah pekerjaan....

Tapi tiba2 makhluk ni kata kena naik atas rumah dulu baru daki tangga....tak ke pelik???....mmg puak2 ni amat pelik....tapi tidak terlalu pelik kerana sejarah perjuangan menegakkan kalimah Allah di muka bumi ini sudah mendepani pelbagai jenis manusia.....

Bagaimana seorang yang jahil agama boleh berbicara soal agama ? Dimana ulama PAN? Tak nak beri teguran atau turut bersetuju dgn kenyataan Zairil? 

Mana plak hilangnya Penasihat PAN, Ostad Ahmad Awang dan Ostad Abdul Ghani Shamsuddin ni...

“Akan datang kepada manusia masa-masa yang penuh tipu daya. Ketika itu orang yang berdusta dibenarkan sedangkan orang yang jujur didustakan, orang yang berkhianat diberikan amanah sedangkan orang yang amanah dianggap sebagai pengkhianat, dan ruwaibidhah akan berbicara.” Sahabat bertanya: “Apa itu ruwaibidhah?” Nabi menjawab: “Orang dungu yang berbicara tentang urusan masyarakat umum.” (HR Ibnu Majah (4036). Hadits shahih.)

Cerita kaitan 1 klik disini











No comments:

Post a Comment