Pages

Thursday, September 5, 2013

JANGAN AMBIL HAK "I (AKU)" KERANA PERASAN HEBAT KE DIRI...



SELAMAT PENGANTIN BARU KEPADA YANG AKAN MELANGSUNGKAN PERKAHWINAN....


Membicarakan soal JODOH ni, Ramai yang mengambil hak “AKU (I)” dalam menentukan jodoh masing2... kadang2 kita tengok sampai lupa ke diri... Bukan nya mereka tidak tahu yang JODOH pertemuan, rezqi, ajal maut & tanah kubur itu hak “AKU (I)”??? 



Kadang2 melihat macam tak cukup2... tapi penghujungnya macam tak habis2 plak... Mereka melantun2 dengan tutur bicara tanpa sempadan, menghasut dan menyebar fitnah... tanpa melihat sudut kebenaran sehingga tercalit dosa2 kepada mereka yang cenderong kepadanya...



Mereka lupa yang “AKU (I)” tempat rujukan manusia Islam. Hanya ketentuan “AKU (I)” yang akan menentukan jodoh itu... 



Itu la manusia... sombong & takbur tak kena pada tempatnya... mengambil sifat yang bukan haknya... sombong & takbur adalah hak "AKU (I)" .. sombong & takbur adalah “tudung AKU (I)”...



Kita lihat ... lengkap kah kebijaksanaan kita :



1. C*NTA - Kalau “I (AKU)” tiada, apa ertinya kecintaan kepada kita, Cinta makhlok lebih tinggi dari CINTA “I (AKU)”  apakah nafsu semata2???



2. *MAN - Kalau “I (AKU)” tiada, apa ertinya keimanan kepada kita, sedangkan kita menutur ucap seolah2 kita tak beriman???



3. *NDAH - Kalau “I (AKU)” tiada, apa ertinya keindahan kepada kita, sedangkan bahasa2 longkang dan fitnah yang kita lontarkan???



4. *KHLAS - Kalau “I (AKU)” tiada, apa ertinya keikhlasan kepada kita sedangkan kita memanjang mencari jalan nak mengHALALkan apa yang "AKU (I) haramkan ???



5. H*DUP - Kalau “I (AKU)” tiada, apa ertinya kehidupan kepada kita, apakah kehidupan kita seumpama HAIWAN???



6. ZUR*AT - Kalau “I (AKU)” tiada, apa ertinya pada zuriat kepada kita, melahirkan zuriat yang tidak bertamadun??? Zuriat yang bermasalah???



7. MAT* - Kalau “I (AKU)” tiada, apa ertinya kematian kepada kita, sedangkan menuju kematian kita akan diganggu & cuba disesatkan oleh syaitan???



Allah berpesan : “Ingat lah Aku, Aku ingatkan kamu”




Sama2 lah kira merenung sebentar siapakah kita????

No comments:

Post a Comment