Pages

Thursday, October 27, 2011

SEMBILAN KEMENTERIAN TERLEBIH BELANJA RM3.73B



 السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللَّهِ وَبَرَكَاتُهُ
بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ


SEMBILAN KEMENTERIAN TERLEBIH BELANJA RM3.73B

KUALA LUMPUR, Oct 24 —  Sembilan kementerian dan jabatan-jabatan kerajaan peruntukan operasi keseluruhan tahun lepas. Terlebih belanja sejumlah RM3.73 bilion, menurut Laporan Ketua Audit Negara yang dikeluarkan hari ini.


Kementerian itu termasuk Kementerian Pelajaran, Kementerian Kesihatan, Kementerian Dalam Negeri, Pertanian dan Industri Asas Tani Kementerian, Jabatan Perkhidmatan Awam, Jabatan Peguam Negara, Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia dan Suruhanjaya Perkhidmatan Awam.


Laporan itu  menyatakan  bahawa  berbelanja  di beberapa kementerian  itu  tidak dapat dielakkan kerana aktiviti tambahan dan tidak berjadual pembayaran.


Menurut peraturan-peraturan kewangan, perbelanjaan hanya boleh dilakukan jika peruntukan kewangan yang diluluskan mencukupi. Audit memeriksa mendapati bahawa kaedah ini tidak diikuti oleh beberapa kementerian yang telah terlebih belanja selain apa yang telah diperuntukkan sepenuhnya. Ini  menunjukkan  bahawa  masih  terdapat  kelemahan  dalam perancangan  dan pengurusan perbelanjaan walaupun isu initelah sering dibangkitkan, kata laporan itu.

Laporan itu  juga mendapati  75 kes  berbanding  perbelanjaan  dalam  14  kementerian  yang berbeza dari segi bayaran perkhidmatan dan bekalan berjumlah RM306.01 juta.

Terdapat juga 17 kes dalam tempoh lapan kementerian tahun lepas di mana peruntukan sebanyak RM98.8 juta pada tidak dibelanjakan.

Kementerian Kesihatan sudah dicemari dengan tuduhan memberi RASUAH kepada 2 buah hospital di Jalan Pudu kerana diserang oleh 'water canon' FRU semasa BERSIH 2.0 dahulu.
Kelik di sini : Sumber . Adakah ini semua yang melibatkan terlebih belanja????

No comments:

Post a Comment