Pages

Wednesday, March 21, 2012

TAK GUNA UBAH KERAJAAN KALAU NEGARA DAH BANKRAP


السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللَّهِ وَبَرَكَاتُهُ
بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيم



TAK GUNA UBAH KERAJAAN KALAU NEGARA DAH BANKRAP

 

KUALA LUMPUR, 21 Mac: “Kalau negara sudah bankrap baru rakyat mahu ubah kerajaan, tak boleh buat apa lagi,” kata Timbalan Presiden PAS, Mohamad Sabu (gambar).
“Sekarang hutang negara berada pada tahap kritikal iaitu hanya dua peratus kurang dari had dibenarkan.”

“Kalau nak ubah kerajaan untuk selamatkan negara ini dari bankrap seperti yang menteri kabinet (Perdana Menteri Datuk Seri) Najib (Tun Razak) sendiri jangkakan, ubah sekarang.”

“Kalau negara dah bankrap baru nak ubah kerajaan, tak boleh buat apa lagi,” kata beliau.

Mohamad juga mempersoalkan, apa lagi yang mahu dibohongi oleh Najib kepada kepada rakyat.

“Hari ini, timbalan menteri bercakap seolah2 rakyat bodoh sangat.”

“Kononnya tidak perlu bimbang walaupun negara mencapai hutang pada tahap 53 peratus daripada Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) iaitu kurang dua peratus dari tahap 55 peratus dari daripada Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) yang dibenarkan oleh perlembagaan negara.”

“Najib nak bohong apa lagi kepada rakyat? Transformasi apa lagi nak mengaburi mata rakyat sedangkan negara menuju bankrap seperi yang menteri dia sendiri akui dan hutang negara pula semakin menjerut leher rakyat,” beliau terus mempersoalkan.

Di Dewan Rakyat hari ini, Timbalan Menteri Kewangan Datuk Awang Adek Hussin mendakwa, hutang negara belum berada pada tahap kritikal atau membimbangkan, walaupun ia hanya dua peratus sebelum mencecah had pinjaman yang dibenarkan oleh perlembagaan.

“Ia tidak berada pada tahap yang kritikal pada masa ini. Had kita adalah 55 peratus daripada Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK), kita kini cuma berada pada paras 53 peratus.”

“Jadi tidak perlu bimbang tentang hal itu,” katanya semasa sesi soalan.

Mohamad menyifatkan jawapan itu menghina akal dan intelektualiti rakyat.

Mengulas lanjut mengenai keadaan itu, beliau tertarik dengan istilah ‘cepat tangan’ yang digunakan oleh blogger Aspan Alias terhadap para pemimpin Umno.

“Istilah cepat tangan itu menuntut rakyat memberikan perhatian kepada perkara penting mengenai ketenatan ekonomi negara kini.”

“Keadaan ini berlaku kerana kerajaan murah hati kepada rakyat atau kerana perangai cepat tangan para pemimpin Umno dan Barisan Nasional (BN)," kata Mohamad.”

Dalam tulisannya yang bertajuk “Susah kalau dapat pemimpin yang ‘cepat tangan’”, Aspan berkata: “Saya selalu berkata yang sikap ini sudah menjadi budaya pimpinan kita. Sifat ‘cepat tangan’ ini memang sudah menjadi sebati dan amat payah untuk dibuang”.

Cara yang terbaik untuk mengelak dari kejadian seperti ini berlaku ialah dengan menolak parti yang dipimpin oleh pemimpin seperti ini, katanya.

Aspan yakin, mereka tidak akan memperbaiki diri mereka kerana sikap 'cepat tangan' itu sudah menjadi darah daging didalam diri pemimpin2 kerajaan yang tidak mempunyai 'accountability' terhadap kesalahan yang mereka lakukan sendiri.

“Tidak boleh nampak wang rakyat yang banyak terus sahaja meleleh air liur untuk membelanjakannya untuk kegunaan peribadi.”

“Apa transformasi yang boleh dilakukan oleh pemimpin seperti ini sedangkan diri sendiri tidak mampu untuk ditransformasikan,” katanya.

SUMBER : KLIK DI SINI

KALAU NEGARA DAH BANKRAP SEPERTI KATA DATO IDRIS JALA, NYESAL SUDAH TAK BERGUNA LAGI… MELAYU KEMANA? ISLAM LEBUR TERUS DIPERSADA ASOBIYAH UMNO…

No comments:

Post a Comment