Pages

Sunday, March 4, 2012

DAIM: PM TAK HARUS PEGANG JAWATAN MENTERI KEWANGAN


السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللَّهِ وَبَرَكَاتُهُ
بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيم



DAIM: PM TAK HARUS PEGANG JAWATAN MENTERI KEWANGAN

Seseorang perdana menteri tidak seharusnya juga memegang jawatan menteri kewangan, kata pemimpin veteran Umno dan bekas menteri kewangan, Tun Daim Zainuddin.

Katanya, tradisi perdana menteri memegang dua jawatan itu menjadi amalan sejak krisis ekonomi 1997, yang dipantau rapi oleh Tun Dr Mahathir Mohamad.

daim zainuddinDaim dalam wawancaranya dengan akhbar harian Cina, China Press yang diterbitkan hari ini, berkata, perdana menteri sebagai ketua pentadbiran sesebuah negara, dan juga selaku pengerusi BN dan ketua Umno mempunyai tugas dan tanggungjawab yang sebegitu besar untuk turut mengendalikan kewangan kementerian juga.


Katanya, dengan melantik menteri kewangan kedua bagi membantu perdana menteri tidak akan membantu dalam perkara itu.

“Jawatan menteri kewangan kedua diwujudkan bagi menangani krisis ekonomi (1997).”

“Sekarang tempoh krisis sudah berakhir tetapi negara masih mempunyai menteri kewangan dan menteri kewangan kedua pada masa yang sama. Siapa yang membuat keputusan sebenar?” kata Daim yang berkhidmat pada sekitar tahun 1980-an.

Katanya, perdana menteri yang merangkap sebagai menteri kewangan akan tertakluk kepada bidasan dan kritikan sengit jika ekonomi negara merudum.

“Sistem yang baik adalah perdana menteri di atas menteri kewangan. Jadi, jika menteri kewangan membuat keputusan  yang salah, perdana menteri boleh tampil dan membetulkan keadaan,”

“Tetapi jika perdana menteri adalah menteri kewangan pada masa yang sama, tiada siapa yang berani untuk menegur atau memperbetulkannya,” katanya.



Sumber KLIK DI SINI

AKU INGAT KOT PASAL TU MAHADEY KUTTI TAK NAMPAK ORANG UMNO YANG LAYAK UNTUK JADI MENTERI KEWANGAN, MENTERI DALAM NEGERI DAN 3 POS MENTERI LAIN… HE HE HE

TUN MAHADEY KUTTI JADI MENTERI PERTAHANAN PUN PASAL EKONOMI MERUDUM JUGA KE???

MUNKIN JUGA KOT… SETELAH 14 TAHUN, BARU ADA YANG BERANI BERSUARA.... BIASA LA TU...




No comments:

Post a Comment